Zeecontainerkeuringen CSC IICL
Zeecontainer keuringen
Zeecontainers worden geladen en gelost met kranen en trucks, zijn lange tijd onderweg op zee, per trein of containerauto. In de containers kunnen diverse goederen vervoerd worden die de containers belasten en kunnen beschadigen. Kortom, een zeecontainer heeft heel veel te verduren.
Een beschadigde, niet goed onderhouden of verwaarloosde container kan zorgen voor gevaarlijke situaties en veel oponthoud. Stel je voor, er gebeurt iets met de zeecontainer waardoor deze vanaf dat moment niet meer (veilig) zijn weg kan vervolgen. De consequenties daarvan zijn aanzienlijk:
• De ontvanger ontvangt de lading niet of veel te laat (waardoor daar planningsproblemen ontstaan).
• De transporteur kan de container niet afleveren.
• In de haven of bij de overslag ontstaan veiligheidsrisico’s en planningsproblemen.
Deze consequenties leiden tot onnodige veiligheidsrisico’s, kosten in het logistieke proces en planningsproblemen bij de ontvanger. Al deze problemen kunnen aanzienlijke kosten met zich meebrengen en onveilige situaties vormen.
De CSC-keuring
Er kan van alles misgaan met een zeecontainer. En je wilt geen risico’s lopen bij de inzet van een zeecontainer. De kosten en gevolgen kunnen enorm zijn. Om te beoordelen of een zeecontainer veilig kan worden ingezet, zijn er internationale normen. Dit zijn de zogenaamde CSC-normen (Convention for Safe Containers). Deze normen worden internationaal geaccepteerd en zijn daarmee de norm voor zeecontainers.
Geldigheid van het certificaat Een certificaat op een nieuwe zeecontainer is 5 jaar geldig. Na deze 5 jaar wordt een zeecontainer herkeurd. De herinspectie levert een nieuwe keuring op met een looptijd van 30 maanden. | |
Oplevering keuring De keuring levert een certificaat op waarop wordt vastgesteld welke container het betreft, de specificaties daarvan, de datum van keuring, en waarvoor deze is goedgekeurd. |
CSC-keuring voor zeecontainers, maar ook andere types zoals reefers
Een CSC-keuring is niet alleen voor ‘gewone’ zeecontainers. Ook andere typen containers, zoals reefers (koelcontainers), flatracks en open-side containers, kunnen op de CSC-specificaties gekeurd worden. Op andere installaties, onderdeel van de container, kunnen weer andere inspecties nodig zijn. Denk hierbij aan de koelinstallatie van een reefer. Voor deze installatie is een eigen, aparte keuring nodig (Reefer PTI). Ook die kunnen wij voor u uitvoeren.
IICL CSC-keuring
Een zeecontainer dient geïnspecteerd te worden door een ‘kundig’ persoon. Er is niet vastgesteld wat die ‘kundigheid’ moet zijn. Daarmee kan dus vrijwel iedereen deze keuring doen. Dat staat de kwaliteit van de keuring in de weg. Dit is opgelost door de persoon die de keuring uitvoert te toetsen. Hij zal moeten bewijzen over voldoende kennis te beschikken om deze keuring vakkundig en professioneel te kunnen uitvoeren. Het IICL-instituut zorgt voor deze toetsing.
Een IICL-certificering is de meest bekende en gewaardeerde certificering voor zeecontainers wereldwijd. Wil je dus een kwalitatief goede keuring door iemand die hiervoor opgeleid en gecertificeerd is, dan moet je een IICL-gecertificeerde keurmeester hebben. Een IICL–CSC-certificaat staat voor de hoogste kwaliteit en wordt wereldwijd erkend.
CSC-certificaat op IICL-niveau
Een keuring levert een certificaat op waaruit blijkt dat de zeecontainer voldoet aan de CSC-normen. Niet zomaar een certificaat, maar een certificaat afgegeven door iemand die zelf ook voldoet aan de normen om een keuring uit te kunnen voeren. IICL is het meest geaccepteerde normeringsinstituut voor zeecontainers. Dus wil je een goede, internationaal erkende keuring uit laten voeren, dan doe je dat met een IICL-gecertificeerde keuring.
Vernooy Containers kan een IICL CSC-keuring voor u uitvoeren. Wilt u meer weten of een offerte ontvangen, bel dan met 0344 – 699699. Ons verkoopteam helpt u graag verder!